Teton Park - Reisverslag uit Three River Junction, Verenigde Staten van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu Teton Park - Reisverslag uit Three River Junction, Verenigde Staten van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu

Teton Park

Door: Teunis

Blijf op de hoogte en volg Teunis

27 Juni 2012 | Verenigde Staten, Three River Junction

Zondag, 24-6-2012

De zondag deed zijn naam vandaag flink eer aan. De zon scheen de hele dag en ook op een ander vlakken was het weer een zonnige dag, want we hebben weer een stukje gefietst. We hebben een nieuwe binnenband gescoord in een grote sportzaak (vooral fietsen en wintersport) in Jackson. We zijn zo blij als een stel kleine kinderen, die net hun favoriete speelgoed van Sinterklaas hebben gekregen.

Maar laat ik bij het begin van de dag beginnen. Vanmorgen om 8 uur de wekker, douchen, ontbijten en inpakken en wegwezen. Om even voor half 10 reden we vol verwachting en een beetje spanning (bij mij tenminste) de camping af. De grote vraag was, zouden we de band gemaakt krijgen op zondag en vinden we een plekje op de gewenste camping in het Teton Park.

Het eerste stuk over een lengte van 21 mijl, kwamen we welgeteld 2 auto's tegen. Heerlijk rustig dus. Wat een verschil met het drukke verkeer in
Nederland. Hier in het middenvan de USA is autorijden bijna ontspanning. Ik vind het gewoon lekker en voel me net Henk Wijngaard. Je weet wel, die man van de hit " Met de vlam in de pijp".
Ook vandaag weer een onverwacht mooie route. Na de eerste 30 mijl door een vrij droog gebied gereden te hebben, reden we verder door een redelijk groene omgeving. Allereerst over een pasweg met veel bomen (bijna bos) omzoomd. Op de pas, de Salt River Pas, prachtige vergezichten op o.a. bergen met zo hier en daar wat sneeuw. De afdaling bracht ons in een vrij breed en vruchtbaar dal. Overal ranches en behoorlijk wat stadjes en dorpen. Ook heel andere huizen dan in de dorre gedeeltes waar we deze vakantie doorgereden zijn. Hier prachtige huizen in plaats van oude houten bouwvallen en oude campers en caravans. Hier zag je iets van rijkdom.
De laatste 50 mijl waren echt geweldig. Langs beboste berghellingen, een woeste rivier, waarop men aan het wildwater-varen was, een flink meer en toen was er ineens Jackson, een echt westernstadje, waar we dus onze fiets hebben laten maken.
Na Jackson nog 13 mijl langs, aan de ene kant bergen met op de toppen nog volop sneeuw en de andere kant de Elk Refuse, een vlakte met riviertjes, wat bossages en wat meertjes. Het paradijs van de Elk, de Moose, andere herten en bizons. Ik hoop dat we van deze dieren te zien krijgen.

Bij de camping aangekomen kregen we een mooi plekje voor onze camper aangewezen. Iets te weinig schaduw naar ons zin, maar toch voldoende om uit de zon te kruipen.
Zoals gezegd ook even een uurtje op de fiets gezeten. Wy zijn naar een klein dorpje verderop (Kelly) gereden, hebben daar wat gedronken en zijn weer terug gefietst. Op de heenweg bizons gezien en op de terugweg een hert op de foto en film gezet.

Dat hert (een Pronghorn) blijkt een heel apart dier te zijn. Het komt alleen in Noord-Amerika voor (waarvan de helft in de zomer in het Teton Park). Het beest kan snelheden tot 60 mijl per uur halen. Dit en nog veel meer wetenswaardigheden over dit dier kregen we te horen tijdens een kampvuur lezing van een parkranger. Was best een interessant verhaal.

Zo, genoeg voor vandaag. Ga zo onder de douche in de camper en ga daarna een stukje lezen.

Maandag, 25-6-2012

Moe maar voldaan vallen we na het wegzetten van de fietsen in onze buitenstoeltjes. Het was me het dagje wel. Allereerst moesten we even wennen aan de lucht. Deze was niet strakblauw vandaag en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de wolken de overhand hadden. De temperatuur was als vanouds, erg warm. Voor alle zekerheid is Els even bij de receptie gaan vragen wat de weersvooruitzichten voor vandaag waren. Ja, als je geen internet hebt, moet je andere bronnen aanboren om iets te weten te komen. Volgens de receptie lekker warm weer vandaag, jassen en vesten konden thuisblijven. Dat de zon dus veelvuldig wegkroop achter de wolken vonden we vandaag niet eens zo erg. Lekkere temperatuur, geen brandende zon, ideaal fietsweer! Dus tijd voor een fietstocht.

Onze fietstocht vandaag ging naar Jenny Lake, en verliep voor het grootste gedeelte over en vrij liggend fietspad met heerlijk (nieuw) glad asfalt. Om het fietspad te bereiken moesten we eerst 7 km over de weg van onze camping naar de vrij drukke hoofdweg naar Teton Park en Yellowstone Park. Al na een paar kilometer onze eerste stop. Een kudde bizons, op nog geen 100 meter van de weg. Fotograferen en filmen dus. Geweldig om zo dichtbij deze beesten in de vrije natuur te kunnen aanschouwen. De dag was na 2 kilometer al zo goed als geslaagd.
Het fietsen ging heerlijk. Dat je in zo'n mooie omgeving kan en mag fietsen. Dan ben je toch een bevoorrecht mens. Bij de afslag naar het gehucht Moose (via een fietstunneltje onder de drukke hoofdweg door) bij het informatiecentrum een fietskaartje op de kop getikt en verder gefietst naar Jenny Lake. Nadat we het prachtige meer, met op de achtergrond de machtige bergtoppen van Teton, hadden vastgelegd, hebben we aan de oever van het meer onze lunch gebruikt.

Na de lunch terug naar het informatiecentrum. Omdat we op Moosejacht waren en op de weg naar Jenny Lake geen teken van die beesten hadden gezien hebben we daar de weg naar Teton Village ingeslagen. Hier had je als we de mensen van hier mag geloven de meeste kans om ze te spotten. Onze dag kon helemaal niet meer stuk toen we een vrouwtje Moose (zeg maar Eland) in een poel zagen grazen. Ze deed net of ze ons (en nog wat andere mensen) niet zag en liet zich zonder problemen bewonderen. Een echt ijdeltuitje dus. Op de weg naar de camping nog 2 van die beesten gezien. Alleen deze waren wat te ver verwijderd om ze te kunnen fotograferen en te filmen. Dat konden we wel weer van twee kuddes bizons. Het filmen van deze grote beesten deed me even aan de olifanten in Zuid-Afrika denken. Was echt kicken.

Een heerlijke dag dus. Dieren gezien die we graag wilden zien. Lekker stuk gefietst (65 km) en inmiddels weer een bijna volledig blauwe lucht. Dat belooft wat voor morgen als we naar onze volgende halte, Yellowstone Park, vertrekken.

Dinsdag, 26-6-2012

Vanmorgen weer de oude vertrouwde blauwe lucht. Om 9 uur de camping af richting Jackson. Dit was wel een stukje terug, maar wat is 16 mijl extra in de USA? Niets dus, of je even bij je buurman op visite gaat. Ja, we passen ons al aardig aan. We reden terug naar Jackson om wat inkopen te doen, benzine te tanken en vooral wat te fotograferen en filmen. Vooral de boog van duizenden hertengeweien wilden we vastleggen. Dit hadden we op de heenweg naar Teton nagelaten en we wilden toch een aandenken aan dit stadje.

Na Jackson met een heel rustig gangetje het Teton Park door. Ja, het wordt vervelend, maar het was weer een prachtige route. Je weet wel, bergen, meren, bossen, enz. Al die dingen die we zo mooi vinden. Aan de rand van het Jackson Lake met een mooi uitzicht op het Teton gebergte onze lunch gebruikt.

Na het Teton Park reden we het Yellowstone Park in. En meteen een pracht van een Canyon, gevolgd door een lieflijk stukje rivier en een woeste waterval. Hartelijk welkom in het Yellowstone Park! Even later was het weer raak, een vrouwtjes Elk liet zich braaf filmen en fotograferen. De vrouwtjes hebben we gehad, nu de mannetjes met hun machtige geweien nog. Maar ja, die laten zich niet zo snel zien. Morgen misschien? Onze buurman op de camping (uit Alabama) heeft vandaag een heel grote kudde gezien. Ook een beer, langs of op de weg, staat nog op het verlanglijstje.

We hebben onderweg ook onze eerste vulkanische waarnemingen achter de rug. Onderweg, aan de rand van het grote Yellowstone Lake , kwamen op diverse plaatsen stoom uit de grond en waren er wat poeltjes met mooi blauw water. Het was pas het begin. Morgen gaan we veel meer zien.

Hoewel de lucht dus prachtig blauw is en de zon schijnt is het hier een stuk minder warm dan we gewend zijn. Het is in de schaduw zelfs frisjes. En dat, terwijl we slechts een 200 tot 300 meter hoger zitten (2340 m). Maar je hoort mij niet klagen. Misschien de invloed van het grote meer? Onze buurman vertelde ons dat er vorig jaar deze tijd nog een enorm pak sneeuw lag in Yellowstone.

Ook vertelde hij dat Cody een heel leuk stadje is en er zaterdag een rodeo wordt gehouden. Laat dat nu net onze (en ook die van hem) volgende bestemming zijn.

We zitten midden in het park (zo groot als half Nederland) en we hebben geen telefoonbereik en internet op slechts 2 plaatsten in het park (paar uurtjes rijden). Als jullie dit kunnen lezen is het ons op een van deze plaatsten dus gelukt. Verwacht dus niet snel een volgend bericht. Zaterdag pas weer zeker (?) van internet.

• 29 Juni 2012 - 22:06

Shirley:

Klinkt allemaal weer heel vervelend. Volgens mij kunnen jullie niet wachten tot jullie weer naar huis mogen. Nog even volhouden hoor!!!
    Groetjes van ons 4-en!