Op safari in het Krugerpark - Reisverslag uit Seekoeigat, Zuid-Afrika van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu Op safari in het Krugerpark - Reisverslag uit Seekoeigat, Zuid-Afrika van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu

Op safari in het Krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Teunis

01 Januari 1970 | Zuid-Afrika, Seekoeigat

Donderdag, 8 oktober 2015. Van Johannesburg naar het Krugerpark.

Hier heb ik thuis van zitten dromen. s'Avonds laat op het terras voor je kamer lekker buiten genieten van een lekker temperatuurtje. De droom is werkelijkheid geworden, maar de temperatuur overdrijft vandaag een beetje. Toen we na een fijne autorit bij de lodge (La Kruger Lifestyle Lodge) aan de zuidrand van het Krugerpark arriveerden, wees de temperatuurmeter 43 graden aan. Voor alle duidelijkheid, dat was in de schaduw. Een beetje te veel van het goede. Dit zijn temperaturen die hier alleen in de zomer soms worden gehaald. Het eerste uur na onze aankomst hebben we dus binnen gezeten, lekker in een door de airco gekoelde woon/slaapkamer. Het zwembadje voor ons terras zorgde later voor een dusdanige verkoeling dat we het tot zonsondergang buiten op een ligbed wisten uit te houden.

Het avondeten, dat hier normaal gesproken buiten wordt geserveerd, was dit keer vanwege de te hoge tempatuur, deze avond binnen. En nu, na het avondeten is het eindelijk zover, het is eindelijk heerlijk vertoeven in de buitenlucht, dus zitten we nu lekker buiten te genieten van een zwoele Afrikaanse avond. Uiteraard in het donker, want na zessen is de zon zo goed als verdwenen.

Over de 430 kilometer lange rit naar het Krugerpark kan ik kort zijn. De rit in mijn Ford, een grotere uitvoering van de Focus, liep op rolletjes (moet natuurlijk wieltjes zijn). Na de eerste redelijk saaie 150 km een mooie rit door heuvelachtig gebied. Geen enkel moment problemen gehad met het links rijden, het links moeten schakelen en het verwisselen van de ruitenwisser met de richtingswijzer, dat me vorige reizen nog wel eens parten speelde. Het enig vermeldenswaardige van de rit was dat we onderweg, na een donderslag uit heldere hemel, een kortstondige onweersbui voor onze kiezen kregen. Na de vlucht met het vliegtuig naar Johannesburg en de autorit van vandaag naar het Krugerpark begint nu echt onze vakantie.

Vrijdag, 9 oktober 2015. Op safari in het Krugerpark.

Om vijf uur op! Niet normaal natuurlijk, maar om wilde beesten te spotten doe je soms de gekste dingen. Zelfs tijdens je vakantie. Vergezeld van een goed gevulde picknickmand (ontbijt) stapten we om half zes in de safariwagen, waarin we tot onze grote verbazing de enige passagiers waren. De Kruikies hadden zowaar een prive-wagen met prive-gids.

We kwamen deze dag wat dieren betreft behoorlijk aan onze trekken. De Impala's waren zoals verwacht niet te tellen, een grote groep giraffen bracht ons in extase, zebra's en olifanten lieten ons keer op keer genieten. Verder zorgden apen, gnoes, buffels, nijlpaarden, kudoes en rattenzwijnen voor een heel mooi totaal plaatje. Het was weer genieten geblazen. Hiervoor zijn we naar Zuid-Afrika gegaan. Ook zagen we twee slapende leeuwen en een neushoorn die, zodra hij doorhad dat Els hem fotografeerde en ik hem filmde, zijn dikke kont naar ons toedraaide en rustig grazend zijn weg vervolgde. De luipaard hebben we vandaag gemist. Maar we zijn voorlopig nog niet weg uit Afrika. Morgen gaan we met de "eigen" auto door het Krugerpark en later wachten er nog een paar parken op ons. Kans genoeg om de "big five" vol te krijgen. De eerste vier hadden we vandaag al te pakken.

De temperatuur viel vandaag mee. Na de 43 graden van gisteren nu slechts 38. De wind, die we in de open safari-wagen tegen ons lichaam en hoofd kregen, zorgde er voor dat we geen enkele last van de warmte hadden. Terug in de Lodge deed het zwembadje voor voldoende verkoeling. Je hoort ons dus niet klagen over de te hoge temperaturen. Morgen weer een ietsepietsje koeler, een graad of 35.

Na het avondeten weer lekker op ons terras. Heerlijke temperatuur, zacht verfrissend briesje. We hebben het prima naar ons zin. We voelen ons goed!

• 09 Oktober 2015 - 22:03

Corenans:

Vooral zo DOORGAAN !!Leuk verslagje van Jullie eerste TOP daagjes! XXX Ons

• 09 Oktober 2015 - 23:33

Ruth:

Genieten is het daar...laat ons hier genieten van jullie verhalen en foto's
    Lieve groetjes Ruth

• 10 Oktober 2015 - 00:22

Leo Verweij:

Els en Teus, jullie prachtige verhaal doet onze reis herleven. Als ik mijn ogen dicht doe en denk aan jullie verhaal en onze eigen belevenissen dan ben ik er weer een beetje! Kijk uit naar het volgende verslag, met een paar ( herkenbare?) fotootjes! Groet van ons

• 10 Oktober 2015 - 12:36

Hennie:

Bofkonten ! Ik kan meevoelen hoe jullie daar zitten en genieten.
    Blijf zo doorgaan en geniet met volle teugen. Het is zover voorbij en zit je weer in het koude kikkerland achter de PC om te beleven wat je allemaal hebt gezien.
    Veel genieten dus.
    groetjes
    Hennie

• 11 Oktober 2015 - 00:04

Nick:

Pfffffff

• 11 Oktober 2015 - 11:10

Pieter En Nel Frederiks:

Mooi opgeschreven, Tun. Wij kunnen het ons heel goed voorstellen, daar in het Krugerpark. Daar liggen van ons de nodige voetstappen.
    Geniet de dag!
    Groet ook Els.