St. Lucia en Hluhluwe - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu St. Lucia en Hluhluwe - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu

St. Lucia en Hluhluwe

Door: Teunis de Kruijk

Blijf op de hoogte en volg Teunis

14 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Dinsdag, 13 oktober 2015. Rustdag in St. Lucia

Vandaag een rustdag. Zo stond het op de planning. Uiteraard verliep het weer eens helemaal anders. Om te beginnen hadden we een boottocht geboekt. Geen ramp, want van 8:00 uur (ontbijt) tot 16:00 (boottocht) is er genoeg tijd om te rusten. Na het ontbijt, om toch wat beweging te krijgen, toch maar even een wandeling ingelast. Zou niet zo heel ver zijn, stukje naar de duinen, een stukje strand, een bruggetje over een rivierarm en weer terug naar het stadje. Met de hitte van deze dag, zo tegen de 40 graden in de schaduw, zou het toch wel eens 2 uur wandelen worden kregen we van de mevrouw achter de receptie te horen. Moet kunnen, dachten we. Wij dus op pad.

Tot aan het strand geen enkel probleem. Op het strand zorgde een wind met de kracht van minimaal 5 op de schaal van Richter voor wat verkoeling, maar joeg ook los zand over het strand zodat we soms het gevoel hadden dat onze benen werden gezandstraald. Gelukkig hadden we de wind in de rug. Lekker relaxed liepen we dicht langs de waterlijn. Lekkere stevige ondergrond, zodat we behoorlijk konden doorstappen. Op een gegeven ogenblik werd ik een beetje ongerust. De rivier, die hier volgens het kaartje van de plaatselijke VVV, in zee zou uitmonden had er, wat wandeltijd betreft, eigenlijk al moeten zijn. Toch nog maar een stukje verder langs de golven van de Indische Oceaan. Om een lang verhaal even wat korter te maken. De rivierarm, ons baken om naar het dorp af te buigen, was door de droogte niet meer in staat om de oceaan te bereiken. We waren veel te ver doorgelopen (3,3 km). Die moesten we nu ook weer terug en uiteraard tegen de wind in. Het wandelingetje werd in plaats van 6,6 km nu 13,1 km. Was aan het eind toch een beetje afzien.

De 2 uur durende boottocht over het zuidelijke deel van Lake St. Lucia was prachtig. Naast grote vogels, die zelfs wij als niet vogelaars mooi vonden, waren de nijlpaarden toch het hoogtepunt. Van verre zag je ze al in het water liggen. Als we met het bootje te dicht in hun buurt kwamen, doken ze onder. Een grote kudde, die dicht tegen elkaar gelegen in de schaduw van een boom en in het water, verkoeling zochten, zullen me nog lang bijblijven. Op slechts enkele meters afstand hebben we zo'n klein kwartier van deze kudde staan genieten. Als toetje op de terugweg nog een krokodil gezien.

In het restaurant waar we vanavond hebben gegeten stelde onze ober zich voor als Rambo. Heb ik ons voorgesteld als "me Tarzan en she is Jane". De hele avond schik gehad met deze jongen.

Woensdag, 14 oktober 2015. Hluhluwe

Het was vandaag weer een dag van beesies kijken. Daar moesten we wel om half vijf ons bed voor uit. Om vijf uur kwam een safari-wagen, met plaats voor slechts 6 personen, ons voor de deur ophalen. Een klein uur later reden we het Hluwluwe-Imfolozi Wildpark in, waar we meteen de hoofdprijs van de dag kregen. Een grote groep leeuwen hadden een buffel gejaagd en gedood. Terwijl nog één leeuw aan de gedode buffel zat te peuzelen, lagen 11 andere leeuwen en nog 3 welpjes lekker uit te buiken van het lekkere hapje. Nou hapje, zeg maar gerust reuzenhap. Heel lange tijd, weliswaar op gepaste afstand, maar toch behoorlijk dichtbij, bij de leeuwen blijven staan. Eerst een flink stuk gefilmd en daarna alleen maar gekeken en volop genoten.

Naast een aantal alleenlopende neushoorns kregen we ook nog een extra prijs in de vorm van een groepje (zestal) neushoorns. Wat een geweldige beesten zijn dat toch. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die deze dieren, alleen voor het stukje hoorn op de neus van dit dier, genadeloos afschieten. Walgelijk!

Naast deze knallers ook nog wat flink uit de kluiten gewassen olifanten, een grote kudde buffels, giraffen, zebra's, de gebruikelijke impala's, etc. Op een picknickplaats in het park kregen we een heerlijk ontbijt voorgeschoteld en een grote apenfamilie op bezoek.

Naast het ontbijt kregen we later op een andere picknickplaats een braai (bbq) aangeboden met een lekker koud biertje. Lekker bij een middag temperatuur van tegen de 30 graden. Ja, 10 graden minder dan gisteren!
Aangezien we vanmiddag behoorlijk wat vlees hadden verorberd hadden we geen trek om vanavond ergens uitgebreid te gaan eten. Dus bij de Spar wat broodjes en beleg gehaald en die "thuis" opgegeten. Ook vast voor morgen broodjes en beleg ingeslagen, want we gaan morgen met onze huurauto het iSimangaliso Wetland Park in en daar is geen restaurant of zo iets. Dat wordt dus picknicken.

• 14 Oktober 2015 - 22:28

Leo:

Jullie zijn bofkonten! Iedere dag zoveel moois! Veel herkenning voor ons alhoewel, de mate waarin jullie het wild tegenkomen is bijna uniek! Nog een hele fijne tijd! We kijken uit naar het volgende verslag!

• 15 Oktober 2015 - 17:10

Peter:

Zal de kilometers van het wandelen wel invoeren op de sportschool ;-)

mooi de foto van leeuwin met prooi

• 25 Oktober 2015 - 16:32

Marga:

Jeetje, al die dieren heb ik zelf laatst in de dierentuin gezien maar dit is wel heel anders, zo dichtbij in hun eigen omgeving, prachtig om te zien, de prooi voor de leeuwen wat minder (ja ik weet het, dat is de natuur maar toch?)