Waarom naar Namibië - Reisverslag uit Vreeswijk, Nederland van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu Waarom naar Namibië - Reisverslag uit Vreeswijk, Nederland van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu

Waarom naar Namibië

Door: Tun de Kruijk

Blijf op de hoogte en volg Teunis

02 Oktober 2013 | Nederland, Vreeswijk

Ja, heel binnenkort is het weer zo ver. De Kruikies gaan weer op reis. Dit keer naar Namibië.

"Hoe kom je op het idee om naar Namibië te gaan?" is de meest gestelde vraag als men hoort dat we een reis naar Namibië aan het voorbereiden zijn. Eerlijk gezegd vraag ik me dat zelf ook wel eens af. Waarom Namibië?

Het begon al na onze reis naar Zuid-Afrika in 2011. Deze reis smaakte naar meer en toen we op de Wereldcontact ReisExperiënce in Ede (oktober 2012) beelden van een Namibiëreis zagen en met mensen in contact kwamen die deze reis hadden gemaakt was onze interesse gewekt. We zagen beelden van woestijnen, enorme roodgekleurde zandduinen, een mooie oceaankust met o.a. koloniën zeerobben, uitgestrekte savannen, bergruggen, canyons, een prachtige groene strook met de grens van het tropische Angola, waar een rivier met watervallen de grens vormt en het Etosha park met een grote populatie wilde dieren, waaronder de big five (buffel, leeuw, luipaard, neushoorn en olifant). Verder zagen we een grote verscheidenheid aan inlandse stammen (o.a. de San (bosjemannen) , Himba, Ovambo, Damara, Kavango, Herero, Nam en Caprivi. Dat willen we met eigen ogen gaan zien, gaan ruiken, gaan beleven! Samen in een grote Nissan door het uitgestrekte land, 20 keer zo groot als Nederland en slechts 2 miljoen inwoners. Samen door een vrijwel leeg land, over verlaten wegen, waarvan slechts een klein deel geasfalteerd is. Bijna het gevoel hebben van op ontdekkingsreis te gaan. Een beetje op avontuur. Eeen beetje maar, want s'avonds overnachten we in een van te voren gereserveerd hotel of lodge. Avontuur, maar wel alle risico's uitgeschakeld of beperkt. We zijn tenslotte geen 20 meer.

Nadat we via internet en reisgidsen zo'n beetje wisten wat we precies wilden doen en zien, hebben we onze reis voorgelegd aan een reis-adviseuze van Wereldcontact (Aartje Koke-Franken) die zelf al heel wat keren in Namibië had rondgereisd. Ze stelde een paar aanpassingen van onze reis voor, gaf antwoord op al onze vragen en is voor ons aan de slag gegaan alles te reserveren. Eind 2012 was alles rond.

Na verloop van tijd zag ik, figuurlijk, beren op de weg. Mijn enthousiasme van het begin veranderde langzaam in twijfel en vrees en doemdenken. Heb ik wel meer. Eerst helemaal hoteldebotel van iets en later, na alleen de zonnige kant gezien te hebben, alleen de donkere kant nog maar zien. Zou ik hier niet enorm veel spijt van krijgen? Ik werd behoorlijk zenuwachtig, zag alleen donkere wolken. Ik zag alleen maar dingen die fout konden gaan. Was Namibië Wel een goede keus? De twijfel sloeg toe, maar stuk voor stuk heb ik mijn plotselinge bedenkingen weg kunnen werken.

En nu is het bijna zo ver en zie ik de komende reis met veel vertrouwen tegemoet. Uiteraard heb ik nog wel wat gezonde spanning, maar dat is volgens mij niet zo heel gek als je de tot nu toe avontuurlijkste reis van je leven gaat maken.

Hoe het allemaal gaat tijdens onze reis is te volgen via deze site. Volgers van voorgaande reizen staan op een maillijst en krijgen automatisch contact als ik een stukje op de site zet. Wil je de mail niet meer ontvangen? Laat me het dan even weten.

  • 02 Oktober 2013 - 16:13

    Leo En Nel Verweij:

    Wij hopen dat ook deze reis jullie mag brengen wat Zuid Afrika heeft gebnracht. Wellicht wordt het dan voor ons een aanleiding om ook Namibië te gaan bezoeken.
    Heel veel vakantieplezier.
    Nel en Leo

  • 02 Oktober 2013 - 18:33

    Ruth:

    Hoi Elsje en Tun......
    Ook ik wens dat jullie reis weer prachtig maar ook gladjes gaat verlopen... kijk weer uit naar de mooie foto.s en heerlijke verhalen van Tun....
    Veel liefs van Ruth en kom gezond terug!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Vreeswijk

Teunis

Actief sinds 13 Juni 2010
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 40371

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Van Johannesburg naar Kaapstad

29 September 2013 - 29 September 2013

Namibië (2013)

14 Juni 2012 - 14 Juli 2012

Met de camper door midden Amerika

18 September 2011 - 04 Oktober 2011

Sfeerproeven Zuid-Afrika

29 Augustus 2010 - 04 Oktober 2010

Camper-reis USA

Landen bezocht: