Dagje Knysna - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu Dagje Knysna - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Teunis Kruijk - WaarBenJij.nu

Dagje Knysna

Blijf op de hoogte en volg Teunis

28 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Garden Route

Dinsdag, 27 oktober 2015. Naar Knysna

Een lekker dagje. Mooie blauwe lucht en een lekker verkoelend windje. Ideaal om van A naar B te rijden, of om precies te zijn van Addo Park naar Knysna. In Addo
Park de N2 op en 300 km verder in Knysna de straat in te slaan waar ons Guesthouse "Alfred's Manor" staat. Een fluitje van een cent dus. Eenvoudiger kon het bijna niet. Om het niet al te eenvoudig te maken waren er 3 stops gepland. Twee er van meteen aan de N2 en de derde een 10 km van de N2 af. Moet kunnen toch.

Het eerste stuk van Colchester tot Port Elizabeth was een snelweg met in beide richtingen 2 banen. Maximum snelheid 120 km en een handje vol overig verkeer. Soms had ik het gevoel van, zitten we nu op een autoweg of een landingsbaan van een vliegveld? Geen enkel ander voertuig dan ons Fordje. Dus veiligheidsriemen vast, gas geven en gaan met die banaan. Ook de weg rond Port Elisabeth was vrij rustig. Wat kan autorijden soms fijn zijn.

Na 200 km onze eerste stop, de brug over de Storms River. We dronken hier een kop koffie en filmden vanaf de brug, de diepe kloof die de rivier in de loop der jaren had uitgesleten.

Een paar kilometer verder stop 2, de Big Tree. Hier maakten we een wandeling naar de Big Tree, een boom van meer dan 800 jaar oud. Wat voor dingen je allemaal al niet doet tijdens je vakantie. De wandeling naar de boom, over een houten vlonder en door een dicht bos was slechts 500 meter ver en en weer dezelfde weg terug. Iets te kort voor ons, dus we namen een extra lus van 2,6 km er bij. Dat ging niet over een vlonder, doch over een niet al te best paadje. Het was constant uitkijken voor boomwortels, keien, rotsen en modderpoeltjes. Ondanks dat best leuke wandeling. Beetje lichaamsbeweging konden we best gebruiken.

Weer enkele kilometers verder sloegen we een weg in, die ons het Tsltsikamma National Park in leidde. Na 10 km stonden we aan de kust, waar de golven hard tegen de rotsachtige kust beukten, wat prachtige beelden opleverden van hoog opspattend
water. Kan ik, net als naar een waterval, urenlang naar kijken. In het restaurant aan het eind van de weg naar de kust wat gegeten. Ik durf het haast niet te vertellen, maar het was voor mij weer een hamburger. Els was vandaag op de gezonde toer en nam een salade (met kip). Na de lunch maakten we een wandeling naar de wiebelige hangbrug over de Storm River Mouth. Deze wandeling van een kilometer heen was niet zomaar een wandeling. Het pad, veelal over houten vlonders, was een kilometer heen en daarna weer een kilometer terug en had onderweg veel stukken met trap op en trap af. Iets heel anders dan gewoon wandelen. Onderweg steeds mooie uitzichten over de wilde oceaan onder ons. De wandeling over de bruggen was leuk. Niets meer en niets minder. Ja ik weet het, we zijn verwende reizigers. Meer genoten van het woeste water dan van de brug. Toch de extra kilometers meer dan waard.

Het Guesthouse in Knysna is wat betreft inrichting en ligging een pareltje. Vooral het uitzicht vanaf ons brede balkon is allemachtig prachtig. Knysna ligt aan een grote, brede lagune met slechts een heel kleine doorgang naar zee. Sorry, ik bedoel de oceaan. Vanaf ons balkon van het Guesthouse, dat hoog op een heuvel ligt (niet te fietsen, zo steil gaat de weg omhoog) hebben we dus uitzicht over Knysna en de lagune. Schitterend!

Vanavond met de taxi naar de stad gegaan (en weer terug) om te eten en uiteraard ook wat te drinken, anders had ik net zo goed zelf kunnen rijden. Heerlijk gegeten en ook de wijn was niet verkeerd.

Woensdag, 28 oktober 2015. Dagje Knysna

Het moet wel heel warm zijn wil ik gaan zwemmen. Vandaag was het weer eens zo'n dag. Kom net terug van het zwembadje. Het t.o.v. de buitentemperatuur frisse zwembadwater werkte lekker verkoelend. We zitten nu weer lekker op ons balkon , in de schaduw na te genieten van deze dag.

Het was vandaag echt een soort van bejaardenuitje. Om 10 uur stapten we, met nog een stuk of 30 andere toeristen op een boot, voor een vaartochtje door de lagune. Onderweg even met onze buren zitten kletsen. Hij vaart nog en heeft op het schippersinternaat in Vreeswijk gezeten. Bij het Featherbed Nature Reserve gingen we aan wal. Hier stapten we bij een restaurant, dat alleen per boot bereikbaar is, op een soort van karren dat werd voortgetrokken door een voertuig dat wel over enorm veel kracht moest beschikken, want om de top van de Western Head, het einddoel van dit "treintje", moest het flink klimmen.

Op de top hadden we een geweldig uitzicht over de twee steile kliffen, die de smalle doorgang van de lagune met de oceaan markeerden. Ook het uitzicht op de woeste kustlijn was prachtig en het uitzicht op de lagune en Knysna was niet veel minder mooi.

Na de prachtige wereld om ons heen goed in ons brein te hebben opgenomen, begonnen we aan een 2,2 km lange wandeltocht. Vanaf de top naar het restaurant beneden aan de lagune. Afdalen dus. Onderweg veel mooie uitzichtpunten, met bijna op waterhoogte het hoogtepunt in de vorm van een soort van grot met twee prachtig grote "poorten" met uitzicht op woeste golven, hoge kliffen en rotspartijen. Prachtig!

Na in het restaurant een geweldige (warme) lunch te hebben genoten, weer met de boot terug naar Knysna. Hier hebben we nog even rondgelopen door het Waterfront, een gezellig stukje nieuw Knysna met veel winkeltjes en restaurantjes. We gaan daar vanavond lekker uit eten (hopen we). Na nog geen half uur waren we het Waterfront al weer zat en zijn we dus lekker naar ons "thuis" gereden. Daar dus even het zwembad in en even lekker lui op een ligbed liggen dagdromen.

Morgen weer verder. Weer naar een andere plek. Hoop dat het weer zo blijft. Nou ja, van de 34 graden mogen er best een paar af. Maar ook niet weer al te veel. Helaas, of gelukkig maar, hebben we dat niet in eigen hand. We zien wel.

• 29 Oktober 2015 - 21:21

Ineke:

Prachtige reis verslag!
    Maar wat zal Vreeswijk ,het Kippebrugje en de Hog van Bruinis
    saai zijn voor jullie.

Heel veel reis plezier nog!!!

• 30 Oktober 2015 - 19:48

Teunis De Kruijk:

Ineke, het Kippebruggetje staat nog steeds op nummer ÉÉN !!!!!!!!!

• 31 Oktober 2015 - 17:14

Marga:

Als ik jullie was zou ik emigreren, dit is haast niet te evenaren, wat mooi is het daar.